Recenzie “Carieră malefică” de Robert Galbraith

După ce am asistat la rezolvarea a două cazuri celebre de crimă prezentate în Chemarea cucului, respectiv Viermele de mătase, a venit rândul să îmbrățișez o Carieră malefică și să (încerc să) mă strecor din nou în mintea asasinilor cu sânge rece, să urmăresc piste și să formulez teorii, însoțită de cei doi protagoniști pe care am ajuns să-i îndrăgesc atât de mult, incomparabilul detectiv privat Cormoran Strike și fermecătoarea lui asistentă (parteneră?) Robin Ellacott.

Spre deosebire de primele două volume ale seriei, Carieră malefică ne duce cu un pas mai aproape de trecutul celor doi și de momentele cruciale, definitorii din viața lor, care le-a schimbat traiectoria în viață și care i-a făcut persoanele complete care sunt acum, cu bune și cu rele, cu cicatrici definitive imprimate pe corp ori adânc în suflet, cu amintiri pe care le vor purta permanent cu ei oriunde s-ar afla și care îi vor face deopotrivă vulnerabili în fața răului dar și invincibili, pentru că dintre toate personajele, ei se încăpățânează să nu se lase pradă vulnerabilității.

„Privi timp de un minut spre parcul fantomatic, captivat de efectul soarelui care se ridica deasupra masei de aburi printre crengile înfrunzite. Puteai găsi frumusețea oriunde, dacă te opreai să o cauți, dar lupta pentru existență te făcea să uiți de acest lux complet gratuit.”

Strike și Robin sunt două personaje fictive cum rar am mai întâlnit, poveștile lor de viață, gândurile și acțiunile lor, absolut tot ce fac sau spun este atât de natural, de uman și de real, încât pe parcursul lecturii am avut impresia că cei doi nu sunt doar o plăsmuire a imaginației scriitoarei, ci persoane în care și oase, care își duc existența în mijlocul tumultului Londrei, iar dacă m-aș duce acolo cu siguranță i-aș întâlni stând la o masă în obișnuitul restaurant din Tottenham, discutând la o halbă de Doom Bar posibilele piste pentru rezolvarea noului caz.

Acțiunea cărții, așa cum ne-am obișnuit de la celelalte volume, explodează încă de la începutul primelor pagini, iar de această dată tânăra asisentă primește pe adresa de la biroul șefului ei un pachet ce conține un picior de femeie. Neașteptatul și dezgustătorul „cadou”, deși trimis pe numele lui Robin, se vrea a fi un memento al accidentului suferit de Strike pe vremea când fostul veteran de război lucra în cadrul Departamentului de Investigații Speciale al Poliției Militare Regale. Mesajul este clar: cineva din trecut vrea să se răzbune pe Strike, amintind în cel mai oribil mod împrejurarea care a dus la amputarea piciorului acestuia și folosind-o drept momeală pe asistenta lui personală.

Cazurile de crimă și ciopârțire a cadavrelor unor femei nu întârzie să apară, la fel ca și posibilii suspecți, în număr de patru: un mafiot fără scrupule, doi foști camarazi de-ai lui Strike din armată și chiar ultimul dintre iubiții mamei lui, banuit de Strike că ar fi omorât-o pe aceasta. Toți la fel de periculoși și dezechilibrați psihic, cu trecuturi pline de violență, toți dorind să-l „pedepsească” pe Cormoran pentru că a îndrăznit să le dea în vilag planurile lor de demult. Pedofili, viloatori și criminali cu sânge rece, cu toți aceștia trebuie să se confrunte cei doi protagoniști pentru a stopa valul de crime ce a împânzit străzile lăturalnice ale Londrei, pentru a reabilita renumele agenției detectivistice și pentru a o ține în viață pe Robin.

„Geamul londonez mânjit și prăfos reflecta expresia lui neprefăcută, lipsită de stratul de civilizație pe care și-l lua ca să le ademenească pe femeile care căzuseră pradă farmecului și cuțitelor lui. Creatura care trăia înăuntru, creatura care voia nimic altceva decât să-și impună domniația ieșise la suprafață. “

Pe lângă toată adrenalina simțită și acțiunea la cote înalte, volumul de față ne aduce la cunoștință existența unei tulburări psihice care afectează tineri și adulți deopotrivă, numită tulburare de identitate a integrității corporale (TIIC) care se manifestă printr-o dorință irațională de a îndepărta o parte sănătoasă a trupului, ca de exemplu amputarea de bunăvoie și fără a fi necesar d.p.d.v. medical a unei mâini sau a unui picior, precum și explicarea termenului de acrotomofilie – parafilie în cadrul căreia satisfacția sexuală derivă din fantezii sau acte care implică un amputat. Habar n-aveam de existența acestor două tulburări, ele chiar există în termenii medicali și psihiatrici și nu pot să nu mă întreb, asemeni lui Cormoran, cum de își poate dori cineva așa ceva. Pentru aceasta, trebuie să o felicit pe autoare pentru că a scris o serie extrem de bine documentată și pentru inteligența de care a dat dovadă când a făcut conexiunea între toate aceste dezechilibre (care sunt interesante d.p.d.v psihologic), dând naștere unui roman complex, neprevăzut și tulburător din atât de multe puncte de vedere.

Întorcându-ne la protagoniștii noștri, Robin are parte de o atenție specială în acest volum, rolul și potențialul ei fiind explorate la maximum. Prinsă între sângerosul joc al criminalului care dorește, prin hăcuirea ei, să-i distrugă renumele (din greu câștigat) fostului polițist militar, Strike, și problemele din viața de cuplu ivite chiar în timpul pregătirii ultimelor detalii ale nunții sale cu Mattew, Robin se vede nevoită să lupte nu numai cu prezentul, ci și cu revenirea coșmarurilor din trecut, ale căror reminiscențe și răni,  în umbra noilor evenimente, ies necontenit la suprafață, târând-o în tenebrele celor mai periculoase amintiri.

Cu cât cazurile capătă mai multă amploare, cu atât aflăm mai multe detalii despre trecutul tinerei și este imposibil să nu fim mișcați de puterea interioară a acesteia și de capacitatea ei de a continua investigațiile atunci când este urmărită la fiecare pas, criminalul aruncând-o periculos de  aproape de retrăirea unui anumit moment din trecut.

În goana nebună de a o ține departe de pericol și de repetarea poveștii ținută secret până deunăzi, Cormoran face apel la toată puterea de care dispune, muncind zi și noapte, punându-și viața in pericol și ajungând într-un final chiar să o înlăture pe Robin de la tot ce au construit împreună de la rezolvarea cazului Lula Landry până în prezent.

„Ieși în lumina slabă a soarelui care sclipea printr-o spărtură a norilor deși, mai conștinent ca oricând de modificarea statutului său. Era liber, acum, să ignore cerințele unor superiori nerezonabili și limitarea unui birou închis în stâncă, dar pe de altă parte fusese lipsit de puterea și statutul Armatei Britanice. Era complet singur în timp ce relua ceea ce putea foarte bine să se dovedească a fi o căutare de potcoave de cai morți, înarmat doar cu câteva adrese și urmărindu-l pe cel care îi trimisese lui Robin un picior de femeie.”

Între timp, pe acordurile de rock din anii ’70 ale trupei Blue Oyster Cult, criminalul continuă să ciopârțească cu o plăcere nebună, apropiindu-se periculos de mult de victimele sale – mai întâi Robin, apoi Strike, promițând o răzbunare care rivalizaeză cu inteligența celor doi.

"I se păruse o porcărie când îi ascultase prima oară, dar, pe măsură ce obsesia lui pentru distrugerea lui Strike sporise, la fel sporise și preferința pentru muzica lor. Îi plăcea s-o asculte la căști în timp ce o pândea pe Secretară, în timp ce își curăța cuțitele. Acum asta era pentru el muzică sacră. Unele versuri îi reveneau mereu, ca niște fragmente ale unei slujbe religioase. Cu cât asculta mai mult, cu atât i se părea că ei înțeleseseră."

Finalul este unul neașteptat, depășind orice imaginație și lăsând cititorul suspendat undeva sus, la mare înățime, cu răsuflarea întretăiată și tânjind după măcar încă o pagină, o continuare. O continuare care știu că nu ne va reda respirația normală prea curând și o așteptare care ne va pune la grea încercare răbdarea noastră și așa destul de des încercată de cei mai buni dintre cei mai buni scriitori, precum J.K.Rowling.