Recenzie: „Trădarea câștigătorului” de Marie Rutkoski

Povestea mea cu această serie și cu autoarea Marie Rutkoski nu este una foarte fericită. Am fost entuziasmată când a apărut primul volum al seriei și foarte entuziasmată când am primit cartea spre recenzare. Titlul era pe buzele tuturor cititorilor și iubitorilor de fantasy, iar coperta, jur, îți lua ochii.  Așadar, aveam mari așteptări de la această lectură, însă eu am fost puțin dezamăgită de ce am găsit între pagini. Am trecut peste, cu gândul că nu voi mai citit și cel de-al doilea volum. Dar iată că editura Corint/ Leda Edge  mi l-a adus în cale, și bine a făcut, căci astfel pierdeam o minunăție de poveste, o continuare superbă. Trădarea câștigătorului mi-a întrecut toate așteptările. Care, ca să fiu sinceră, nu erau prea mari. După lecturarea primului volum, Blestemul câștigătorului,  am fost puțin dezamăgită și am considerat că volumul este supraapreciat. I-am dat 3 steluțe din 5 pe goodreads și am scris pe blog impresiile mele (atât cele bune, cât și cele mai puțin bune). Însă nu mă așteptam ca volumul doi să îmi placă atât de mult, să îl devorez, pur și simplu.

În urma întâmplărilor petrecute în primul volum, Kestrel ajunge să locuiască la curtea împăratului valorian, împreună cu acesta și cu prințul moștenitor Verex. Prin vicleșug, cuvinte bine plasate și promisiunea de a se căsători cu fiul împăratului, Kestrel obține tot ceea ce și-ar fi putut dori vreodată, de la titluri politice până la însărcinări din ce în ce mai importante în cadrul imperiului. Va fi următoarea împărăteasă. Va dispune de putere, se-nțelege, dar una valabilă atât timp cât deciziile luate sunt pe placul împăratului. Alianța și prietenia dintre noră și socru sunt două lucruri extrem de fragile, gata să se evapore la cea mai mică adiere, iar pe coridoarele somptuosului palat atmosfera apăsătoare o urmărește neîncetat pe fată.

Cartea este plină de strategii militare și politice, conflicte imperiale și războiae date atât pe câmpul de luptă, cât și pe câmpul inimii. Și al demnității. Căci inima dictează diferit, iar intrigile politice cer tribut. Mașinațiunile militare distrug orice cale pe care ar avea-o protagoniștii noștrii de a-și păstra demnitatea și de a nu cădea în păienjenișul trădărilor.

Între herran și valoriană nimic nu mai este ca înainte. Nici măcar ca înainte, când nici atunci lucrurile nu stăteau bine. O întreagă pânză de minciuni, trădări și secrete stau între orice ar putea fi între ei. Un dram de înțelegere. O cât de mică compasiune. O cât de mică recunoaștere a faptului deja evident că ambii își doresc cu înverșunare compania celuilalt, însă cu o și mai aprigă înverșunare și încăpățânare ce doi înlătură aceste sentimente. Kestrel face orice pentru a sta departe de fostul sclav, însă cade singură în propria-i capcană. Arin observă cu ușurință că fata se ascunde în spatele unor cuvinte bine pregătite, dar cu toate acestea faptele sunt de neschimbat – ușurința și brutalitatea cu care îl îndepărtează lasă răni adânci în sufletul herranului.

„Inocentă? Ea? Niciodată. Arin își trase și mai sus gulerul înalt al cămășii, ca să ascundă o rană ce i se întinsese ca un șarpe pe gât.”

„Îi văzuse sinceritatea față de el. I-o oferise ca pe o cupă de apă limpede pe care Arin o băuse până la fund. Lacrimile ei, lucind în beznă. Mintea ei arpigă: o creatură suavă, dar cu gheare ascuțite și bătăioase.”

Viața plină de lux și privilegii de la palat se întrepătrunde cu viețile furtunoase și pline de suferințe ale lui Kestrel și Arin. Pe de o parte asistăm la bogății și peisaje somptuoase, de cealaltă parte întrezărim urâțenia și decăderea vieții politice și militare, un declin ce ajunge mai departe și lovește mai crud, aproape de sufletul deja fărâmițat al celor doi. Războiul și dragoste constituie întotdeauna surse de dispută și decădere, deși în teorie ar trebui să fie două lucruri mărețe, menite să aducă pace și împlinire. Însă pacea, atunci când vine, are un preț, iar iubirea și împlinirea pot păli sub furtuna nimicitoare a intereselor și jocurilor de culise.

„Arin își aminti cum se sufocase de teamă pe când zăcea prins sub labele tigrului. Frica îi zdrobise măruntaiele, îl lăsase fără aer. Era familiaritatea acelei frici, nu frica în sine, care ăl terminase. Așa se simțise luni întregi, ani: prins în ghearele imperiului.”

Încrederea dintre Arin și Kestrel este mai firavă decât un fir subțire de fum în bătaia vântului. Se rănesc reciproc, cuvintele lor sunt înșelătoare și au mai multe semnificații, mai ales când ambii au atât de multe secrete de păstrat.

Într-un imperiu în care femeile sunt nevoite ori să procreeze, ori să se înroleze în armată, Kestrel a fost nevoită să aleagă într-o căsătorie aranjată și îmbrăcarea uniformei militare. Dragostea ori alegerea unei ocupații dorite, ies din calcul. Într-o lume subjugată și decimată, valorienii își impun forța asupra herranilor. Este o luptă plină de sânge, nedreaptă și crudă.

Fostul sclav Arin, acum ocupând o poziție aparent importantă în țara sa, este încă băiatul greu încercat, supus celor mai groaznice dureri fizice și psihice. Poartă necontenit o povară în suflet, povara de a asista neputincios la pierderea celor mai importante persoane din viața lui, povara de a nu putea lupta mai mult pentru poporul său, povara de a nu-și putea trăi iubirea.

Povara pe care o simte viitoarea mireasă este copleșitoare. Mii de gânduri și regrete par a i se învolbura în minte și în suflet. Povara de a fi nevoită să facă lucruri pe care le consideră josnice și crude. Povara de a nu putea schimba acele lucruri. Povara de a fi părtașă la cele mai groaznice strategii militare. Povara de a fi nevoită să își refuze propria fericire. Vina o acaparează de fiecare dată când este obligată să se supună regulilor împăratului. Teama și rușinea de a face  greșeli, de a permite atâta violență, o seacă de putere. Vina i se strecoară tot mai adânc în suflet și în minte, precum un pumnal care râcâie într-o rană nevindecată, lăsând sângele să curgă și infecția să omoare. Însă Kestrel este o luptătoare, în ciuda sau poate chiar datorită bătăliilor purtate în suflet. Puternică, extrem de inteligentă, posedând arta spionajului, crudă și cu mintea limpede, tânăra face tot ce este posibil pentru a minimiza efectele devastatoare a unei politici desfășurate într-o lume mânată de interese și orgolii, condusă de ură, răzbunare și dorință de avuție. Nicio altă eroină din cărți nu este, în viziunea mea, atât de șireată precum Kestrel.

„Fata simți deodată piesele acelea sparte ale inimii ei, de parcă iubirea ar fi fost un obiect, ceva la fel de fragil ca un ou cu coaja de un roz imposibil de gingaș. Văzu înăuntru gălbenușul sângeriu zdruncinat. Simți așchiile cojii înțepându-i gâtlejul și plămânii.”

Mi-a plăcut faptul că, spre deosebire de prima parte,  totul este alert în acest volum. Mi-au plăcut intrigile de război, am adorat relația deloc clișeică dintre Arin și Kestrel. Mi-a plăcut foarte mult și faptul că autoarea a decis să introducă noi personaje interesante, precum Verex, Risha și Roshar, personaje de care seria avea mare nevoie și regret faptul că nu le-a inclus mai devreme în poveste sau că nu a dat naștere mai multor astfel de personaje care să aducă un plus de acțiune și suspans cărții.

Mulțumesc Corint/Leda Edge pentru exemplarul oferit spre recenzare. Cartea poate fi achiziționată de pe site-ul editurii