Recenzie: Puterea armelor de Joe Abercrombie

O carte bună este o carte pe care ți-o vei aminti mult timp după ce ai terminat-o de citit. O carte excepțională este o carte pe care ți-o vei aminti mult timp după ce ai terminat-o de citit, vei  simți nevoia să o recitești imediat după ce ai parcurs ultima pagină, vei fi fericit/ă că ai avut ocazia să citești o așa bijuterie literară, dar și trist/ă pentru că s-a terminat și ai fost nevoit/ă să părăsești fantastica lume imaginată de autor. O carte excepțională este, cu siguranță, scrisă de Joe Abercrombie. O trilogie excepțională este, fără doar și poate, Prima Lege.

Mi-e greu să mă reculeg după această furtună literară, după această tumultoasă serie, după aceste volume incredibile. Chiar dacă le-am citit la intervale destul de mari, deoarece am preferat să le savurez pe-ndelete, nu să le dau gata dintr-o singură răsuflare, cum aș fi fost în stare să fac, deși cărțile au peste 600 de pagini fiecare (în total, cele trei volume însumând 2009 pagini),  primele două la începutul toamnei și ultimul volum în luna ianuarie a acestui an, chiar dacă am simțit nevoia să prelungesc această lectură magnifică, acsete formidabile aventuri, acum, la final, nu pot simți decât un mare gol în suflet (dar bine că mai am și Dulce răzbunare de savurat, deși persoanjele nu mai sunt aceleași, iar acest lucru mă întristează puțin) și nevoia imperioasă de a mai găsi niște cărți pe potriva acestei serii.

În Puterea armelor, autorul pune la dispoziția cititorului întregul său "arsenal scriitoricesc". După cum v-am mai spus în recenziile primelor două volume, Tăișul sabiei și Fără îndurare, povestea este una plină de violență. Nu veți găsi personaje inovensive ori inocente, nici scene romantice ori banale. La Abercrombie, totul este pe viață și pe moarte. Însă violența nu este una nejustificată, deși este dusă la extrem, fiind multe scene sâgeroase în care se retează capete, mâini și picioare zboară la propriu, mațele, creierii și alte organe sunt scoase la iveală, iar mocirla sângeroasă în care se afundă personajele pare că nicicând nu va seca. Dar cu siguranță nu este doar o serie violentă, cu scene deloc indicate celor foarte sensibili. Este o trilogie fantasy medievală cu accente dark scrisă ireproșabil, complexă și completă, cu numeroase detalii și cu lumi fantastice imaginare creionate ireproșabil – practic ca și cum ai urmări un serial de cea mai bună calitate, numai că totul este și mai viu, și mai incitant.

Puterea armelor continuă acțiunea volumului precendent, însă aerul schimbării se simte de la primele pagini. Și ce schimbări vor interveni pe parcursul cărții ! Răsturnările de situație sunt prezente în fiecare capitol, iar personajele sunt împinse fără milă în zona zero, acea zonă în care scapă cine poate, cum poate, prin vicleșuguri, lupte sau inteligență.

Intrigile de culise, luptele și bătăliile sângeroase purtate cu ură în suflet, intrigile regale și politice, magia perfidă scăpată de sub control, demonii de sub pământuri și demonii dinlăuntrul personajelor, jocurile de culise, strategiile murdare și armele păstrate în mare taină și scoase la suprafață în cele mai vulnearbile momente, pentru a lovi cu ele spatele oponentului, într-un mod dezonorant, dar ireversibil, toate aceste ingrediente bine cunoscute în primele două volume capătă acum valențe noi. Totul este dus la extrem, iar răul se luptă cu alt rău pentru a dovedi că de multe ori, binele este supraestimat. El nu există. Sau dacă există, trebuie eliminat. Supraviețuitorii? Cei fără scrupule..

„Nu poți fi liber fără o anumită lipsă de scrupule, probabil. Dar nu întotdeauna e ușor să n-ai scrupule”

Acțiunea se concentrează pe încercările Întâiului dintre Magi, Bayaz, de a se implica în Consiliul Închis, de a trage cât mai multe sfori pentru a-și pune în aplicare planurile și a obține ce își dorește – putere și recunoaștere, pe lângă răzbunare. În jocul perfid și lipsit de scrupule, Bayaz mânuiește cele mai importante și puternice arme pe care le are la dispoziție. Bineînțeles că nu este singurul personaj care recurge la anumite vicleșuguri și face abuz de putere pentru a obține ceea ce vrea. Niciun personaj nu este erou. Însă uneori este bine să știi ce alegi dintre un rău mai mic și unul mai mare, distrugător și necruțător.

Intrigile și jocurile de culise sunt cele mai puternice arme. Puterea absolută este cea mai puternică armă asupra oricăui popor, iar puterea, în lumea creată de autor, aparține celui suficient de nemilos pentru a se folosi de toate tertipurile de care dispune și de toți așii din mânecă fără a părea că intențiile lui sunt necurate și fără a i se dezvălui adevărata față decât spre final și celui suficient de inteligent pentru a face toate aceste lucruri și a-și înlătura oponenții, căpătând în același timp un anumit respect și supunere (izvorâte mai mult din teamă) în fața acestora și în fața dușmanilor și prietenilor deopotrivă, făcând ca actele lui mișelești să pară demne de laudă.

Jezal dan Luthar află pe propria piele ce înseamnă să primești ceea ce îți dorești fără să primești de fapt ceea ce ți-ai dorit. Sună puțin ciudat? Ei bine, cei care au citit cartea, știu prea bine la ce mă refer. „Statutul” căpătat în acest volum îl depășește cu mult pe cel visat de tânărul spadasin în primele două volume. Bogățiile mult visate și faima după care tânjea este la o aruncătură de băț. Dar oare totul este aievea? Uneori, obținem lucrurile pe care ni le dorim, dar nu chiar sub forma în care ni le dorim. Uneori obținem lucrurile mult visate după care tânjim și ne luptăm și ne tânguim, dar dacă nu suntem atenți și suntem dispuși să le dăm o altă valoare decât cea adevărată, s-ar putea să constatăm că de fapt ceea ce am obținut nu este acel vis frumos, ci cel mai crunt coșmar.

Glotka, fostul mare spadasin, în prezent un respingător infirm fără dinți în gură care servește Inchiziția, se află prins între două sau chiar trei puteri, putând fi sfărâmat în orice clipă de intensitatea intereselor acestor puteri, așa cum la rându-i sfărâmă părți umane în „sesiunile” lui de tortură comandate de Arhilectorul Sult. Așa cum odinioară și el a fost pe jumătate sfărâmat de gurkieni. Cei pe care-i credea prieteni (sau mai bine spus, persoane cu aceleași interese, termenul de prieten neexistând cu adevărat în lumea Prima Lege) se dovedesc a fi cei mai aprigi dușmani, iar ajutorul mult așteptat vine din partea câtorva persoane de la care bietul și sarcasticul Glotka nu ar fi sperat la ceva mai mult decât o privire aruncată cu milă.

„Prietenii nu-s decât niște oameni care ne închipuim că ne plac, pentru ca viața să fie mai suportabilă. Oamenii ca noi nu au nevoie de mofturi din astea. Dușmanii noștrii sunt cei după care ne măsurăm.”

„- După tot ce și-au făcut...cum mai poți face așa ceva, acum?
Glotka îi arătă lui Farrad rânjetul său știrb.
- După tot ce mi-au făcut, cum aș putea face altceva?”

Destinul nordicului Logen este influențat în mod brutal de sânge, lupte, răzbunări și răfuieli. Destinul lui este cel al unui om rupt pe din două, în care se duce o veșnică bătălie între ce este corect și ce este greșit, între onoare și dezonoare, între dorința de a da tot uitării și a fi pregătit să ierți și dorința distugătoare de a picta totul în roșu-sângeriu. De la începutul seriei până la final, Logen nu cunoaște liniștea, fiind mereu implicat în bătălii ce poate îi aparțin ori poate ba. Singurătatea este cea care îl lovește definitiv, singurătatea, setea neostoită de sânge dar și concepțiile pe care ceilalți le au asupra lui – este un advsersar de temut dar mai presus de toate un om neînțeles (sau înțeles greșit).  El însuși este lipsit de acea capacitate de a se înțelege pe sine, capacitatea de a privi adânc în suflet și de a se accepta, pe el și pe ceilalți din juru-i. Dintre toate personajele, de impunătorul și temutul Logen cred că m-am atașat cel mai tare, de Sângerosul Nouă, cu demonii lui interiori, cu bătăliile sale neîncetate, cu vremurile de demult după care tânjește, cu  familia lui de mult îngropată, cu sentimentele sale contradictorii și cu acea rămășiță de bunătate pe care o mare are  - acolo îngropată undeva adânc, unde ceilalți nu pot ajunge și nu trebuie să ajungă, pentru că astfel i-ar citi toată suferința din suflet. Destinul nordicului Logen este unul reprezentativ pentru întreaga serie. Și totuși, aș fi vrut să fie altfel..

„Logen ar fi vrut să simtă și el același lucru. Ar fi vrut să plângă. Să plângă moartea unui om bun. Să plângă pentru că se prea putea ca el s-o fi cauzat. Lacrimile, însă, îl ocoleau.”

Cu toate că trilogia se încadrează în genul dark fantasy și are  influențe medievale, nu am putut să nu constat și anumite tente psihologice de mare porfunzime, ascunse cu dibăcie în spatele violențelor și bătăliilor. Fiecare acțiune a personajelor, fiecare decizie și fiecare bătălie este hotărâtă în numele a ceva, a unor considerente etice, morale, politice sau de oricare altă natură. Da, este multă intrigă și multă politică în această serie, dar este și o politică psihologică, o permanentă luptă interioară a celor implicați în joc. Sunt hotărâri dure pe care personajele sunt nevoite să le ia, sunt consecințe și mai dure pe care trebuie să le suporte, să le modifice, să le supraviețuiască. Sunt gânduri și decizii care ar putea nimici un popor întreg, un ținut întreg. Sunt scene în care orice om normal și-ar pierde dreapta judecată, însă modul în care autorul recurge la psihologie pentru a justifica acțiunile sau pentru a arunca o altfel de lumină asupra contextului este impresionabil. Și în caz că nu știați, autorul a studiat psihologia, deci nu este de mirare că se pricepe la acest domeniu, impresionabil este cum el reușește să îmbine aceste două „arme” pe care le are – cunoștințele psihologice și imaginația debordantă pe care trebuie să o aibă orice autor de fantasy – dând naștere unei atât de valoroase serii literare.

„Dacă vrei să fii un om nou, trebuie să rămâi în locuri noi, și să faci lucruri noi, cu oameni care înainte nu te-au cunoscut niciodată. Dacă te-ntorci la vechile năravuri, ce altceva poți fi decât același om vechi? Trebuie să fii realist. Jucase rolul unui om nou, dar toate fuseseră numai minciuni. Minciunile cel mai greu de descoperit. Cele pe care ți le spui ție însuți. Era Sângerosul-Nouă. Așa stăteau lucrurile, și oricât s-ar fi sucit și s-ar fi învârtit, și-ar fi vrut să fie altcineva, n-avea cum să scape. Logen ar fi vrut să-i pese. Dar Sângerosului-Nouă nu-i păsa de nimic.”

Impulsiva și brutala Ferro este și ea prinsă în mijlocul capcanelor și a comploturilor. Dorința de răzbunare este nesecată, ura depășește toate granițele, însă nici chiar ea, fosta scalvă chinuită de sălbaticii gurkieni nu se așteaptă la ceea ce a fost din timp plănuit și pregătit cu meticulozitate și sânge rece.

„Era o senzație plăcută să aibă un dușman, un scop. Umplea golul din ea, fie doar și pentru o clipă. Scrâșni din dinți, simțind cum i se adună furia în piept. Fierbinte și ațâțâtoare. Sigură și familiară. Ca sărutarea unui iubit de demult, căruia-i ducea amarnic dorul.”

Deznodământul este neașteptat atât pentru unele dintre personaje, cât și pentru cititori. Prezentul este schimbat ireversibil, viitorul se anunță a fi la fel de plin de lupte și intrigi, iar din trecut, se știe, este foarte greu să învățăm ceva, mai ales când se repetă aceleași greșeli.

„Răbdarea poate fi o armă înfricoșătoare. Una pe care puțini oameni învață cum s-o folosească.”

Nu cred că pot folosi toate cuvintele necesare pentru a vă descrie ce reprezintă de fapt universul Prima Lege. Este practic imposibil de descris cu acuratețe ceva atât de complex și măreț și șocant și imprevizibil. Este practic imposibil să mai poți citi o altă carte din același gen literar fără a o compara cu aceasta. Pentru că după ce termini această serie, îți dai seama că puține altele te vor mai mulțumi și se vor mai ridica la nivelul acesteia (din punctul meu de vedere, Robin Hobb cu trilogia Fraseer mai reușește această performanță).

Joe Abercrombie este categoric un magician literar care învârte pe degete genul dark fantasy. Un magician care îți va fura sufletul și ți-l va fereca undeva departe, pe tărâmul din Prima Lege, păzit cu strășnicie de Glotka, Bayaz, Logen, West, Ardee et co.

„Lama pe care n-o vezi e întotdeauna aia care te taie cel mai adânc.”

Mulțumesc din suflet celor de la editura Nemira pentru că mi-au oferit acest minunat volum spre recenzare. Eu vi-l recomand insistent !