Recenzie "Ghici ce-i în cutie" de M.J.Arlidge

Imediat ce am terminat de recitit primul volum din seria Helen Grace, am continuat acest periplu captivant și periculos deopotrivă, alăturându-mă inspectoarei-detectiv într-o nouă și tulburătoare misiune care provoacă cititorii să ghicească care este de fapt adevărul din spatele cuvintelor și cui îi revine de această dată titlul de “criminal în serie”.

Între primul roman, “Ghici cine moare primul” și continuarea acestuia, “Ghici ce-i în cutie” se pot observa multe asemănări, autorul plecând de la aceleași premise, cum a fi existența unui criminal în serie de sex feminin, povestea impresionantă din spatele motivelor ce a declanșat noua serie de crime atroce, determinarea cu care ucigașa înfăptuiește toate aceste crime pusă în balanță cu determinarea inspectoarei Grace de a opri la timp tot acest coșmar. Chiar și între victime se poate constata, din nou, acea legătură alambicată cu care ne-a obișnuit deja Arlidge încă din primul roman.

Așadar, o nouă și complexă poveste ce explorează în profunzime psihicul uman, relațiile interumane și consecințele nefaste care apar atunci când în joc intervin sentimente, gânduri și dorințe malefice.

După finalul tulburător din primul volum, Helen, Charlie și toți cei implicați în poveste se văd nevoiți să își bandajeze rănile sufletești, să își continue drumul și să ia decizii în legătură cu viitorul lor în cadrul departamentului de investigații și gradul de periculozitate la care se expun de fiecare data când trebuie să se confrunte cu un nou rău (a se citi caz).

Atmosfera devine întunecată atunci când sunt descoperiți, rând pe rând, mai mulți barbati cu inimile scoase dn piept.

Ciudățenia și terifiantul sunt cu atât mai accentuate cu cât inimile victimelor, atent secționate și înlăturate de restul cadavrului, sunt împachetate în cutii și livrate personal de către ucigașă soțiilor celor asasinați.

Bărbații vizați sunt personae aparent respectabile,  împlinte și cu o familie fericită- soție și copii. Aparent, pentru că în realitate aceștia duc vieți duble de care cei dragi nu au habar, împărțindu-și timpul și atenția între familiile neștiutoare și femeile mai puțin respectabile.

Atât viețile victimelor, cât și cele ale prostitoatelor - , femei din diferite clase sociale care și-au pierdut direcția în viață și care, înconjurate de nefericire, răutate și violență, recurg la prima și cea mai veche meserie din lume pentru a putea supraviețui - , se află la cel mai jos nivel al degradării umane, aducându-le doar suferință și abuzuri.

Arlidge ne arată încă o data cât de fragila este linia care separă alegerile corecte de cele greșite, binele de rău, suportabilul de insuportabil.

Toate suferințele îndurate, nefericirile și abuzurile psihice și fizice la care sunt supuse femeile de către barbati sunt duse la extrem în această carte (dar la fel de bine pot exista cazuri asemănătoare și în realitate) și prezentate prin ochii fetelor care fac parte din două categorii reprezentative: cele care au îndurat umilințele și încă le mai îndură, continuând în acest fel până la sfărșit, și cele care au pus piciorul în prag și din victime s-au transformat în călăi, durerile suportate atâta timp preschimbându-le în ceva greu de imaginat.

Eu am să le iau apărarea acestor femei, cu siguranță nu meritau chinurile la care au fost supuse și poate că singura modalitate de a-și face dreptate a fost aceea de a plăti cu aceeași monedă și de a provoca  suferințe comparabile cu cele la care au fost ele supuse..

Imediat ce află că răspunzătoare pentru toate acele crime este o tânără al cărui destin a fost ruinat din cauza bărbaților din viața ei (nu, nu este spoiler, acest lucru este stabilit încă din primele pagini), Helen face tot ce poate pentru a o opri, proteja și salva de la acest șir infinit de durere și teroare. Dar însăși Helen trebuie să facă față unui nou val de teroare, confruntându-se atât cu spectrul surorii sale Marianne, care nu îi dă pace și a cărei amintire o bântuie în urma celor întâmplate în primul volum, cât și cu ostilitatea și intențiile rău voite ale inspectoarei-șefe Harwood și reporteriței Garanita.

Lipsită de putere și control, Grace trece din nou, la propriu, prin flăcările iadului.

Deși, în final, mâinile ei sunt din nou pătate cu sânge, reușește să salveze un suflet inocent de la o viitoare viață mizeră, iar acest lucru îi dă convingerea că, poate, lucrurile se vor schimba cât de puțin în bine și că, poate, mai există speranță.

Recomand tuturor seria Helen Grace, este mai mult decât o serie polițistă, este despre viață, oameni, alegerile pe care trebuie să le luăm și consecințele pe care trebuie să ni le asumăm.

Este o lecție dură, necruțătoare, fără artificii sau înfrumusețări inutile, cu un puternic impact asupra cititorului.